Peuterspelen

Vijf ochtenden in de week hebben we een peutergroepje.

In de peutergroep wordt er extra aandacht besteed aan de meervoudige ontwikkeling van kinderen in de leeftijd van 2,5 tot 4 jaar. Ook wordt er zorg gedragen voor aansluiting bij het startniveau van het basisonderwijs.

  • Sociaal-emotionele ontwikkeling

Zelfbeeld/ontwikkeling identiteit

  • kan de volgende emoties onderscheiden: boos, bang, blij en verdrietig
  • is nieuwsgierig naar nieuwe dingen

Zelfstandigheid

  • heeft vertrouwen in zijn eigen doen en laten
  • kan zich handhaven in de groep
  • helpt actief mee met opruimen

Sociaal gedrag

  • luistert naar een ander kind
  • leert delen met andere kinderen
  • kan op zijn/haar beurt wachten

Concentratie

  • maakt een eenvoudige opdracht af
  • kan luisteren naar een boekje tot het eind

Sociaal gedrag

  • leert de groepsregels kennen en houdt zich eraan
  • kan anderen helpen
  • Motorische ontwikkeling

Grove motoriek

  • aantrekken van een jas en schoenen
    (behalve veters strikken)
  • handen zelf wassen en afdrogen
  • jas ophangen

Fijne motoriek

  • potloodgreep
  • kennisgemaakt met knippen
  • scheuren en vouwen
    (1 x dubbel)
  • Cognitieve ontwikkeling

Rekenen

  • herkennen van de volgende vormen: cirkel, vierkant, rechthoek en driehoek
  • begrippen benoemen: meer-minder; hoog-laag; groot-klein; dik-dun
  • tijd: begrippen kunnen benoemen: ochtend, middag, avond en nacht
  • construeren: namen van de basisvormen en basiskleuren en kennis gemaakt met andere kleuren zoals oranje, roze, wit, zwart, paars, goud en zilver.

Taal

  • kent het verschil tussen ik, hij, zij
  • maakt vraagzinnen
    (kan een verzoek omzetten in een vraag)
  • kan een eenvoudige instructie begrijpen en uitvoeren